Vertrouwen in kinderen
Kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bevordert de totale ontwikkeling van alle leerlingen, verhoogt hun welbevinden, voorkomt vroegtijdig schoolverlaten en creëert meer gelijke onderwijskansen. Op die manier draagt het bij tot het functioneren van de leerling in de schoolse én maatschappelijke context.
De bouwsteen Leer Lokaal rond leerlingenbegeleiding
De samenleving kent een grote diversiteit en elk kind heeft recht op optimale onderwijskansen. Kwaliteitsvol basisonderwijs vertrekt vanuit deze realiteit en stemt het onderwijs en de begeleiding daarop af. Via het principe van het spiraalcurriculum wordt leerstof aangeboden die via herhaling nieuwe leerstof koppelt aan bestaande leerstof in toenemende complexiteit.
Leer Lokaal ondersteunt gedifferentieerd lesgeven via de aanloopfase, de basisleerlijn, de ondersteuningsleerlijn, de verdiepingsleerlijn en de uitbreidingsfase.
4 – begeleidingsdomeinen van OVSG
Bij leerlingenbegeleiding werken we voornamelijk rond het domein van 'leren en studeren'. Dit begeleidingsdomein heeft tot doel het leren van de leerling te optimaliseren en het leerproces te bevorderen door leer- en studeervaardigheden te ondersteunen en te ontwikkelen.
Binnenklasdifferentiatie, een krachtige leeromgeving en leren leren leiden tot een optimaler leren van de leerling en een bevordering van het leerproces. OVSG ontwikkelde voor elk van deze aspecten bouwstenen die scholen hierbij ondersteunen.
Organisatie van de leerlingenbegeleiding
Alle leerlingen hebben recht op kwaliteitsvol onderwijs in een veilige, warme en zorgzame leeromgeving. Duidelijke afspraken, transparantie en constructieve communicatie met het schoolteam, ouders en leerlingen dragen we in onze school hoog in het vaandel.
Om een beleid op leerlingenbegeleiding te realiseren zet onze school actief in op:
- het begeleiden van de leerlingen
- het ondersteunen van het zorgzaam handelen van het onderwijzend personeel
- de coördinatie van alle leerlingenbegeleidingsinitiatieven
De opdrachten van zorgcoördinatoren zijn:
- het opzetten van begeleiding en leerlingvolgsystemen
- het organiseren van overleg en schoolinterne vormingen
- het coördineren van zorgvragen
- het onderhouden van contacten
- het organiseren van samenwerking met externe diensten (CLB, OLSC, KPC, Het huis van het kind, enz.)
Zorgleerkrachten hebben als taak om oplossingsgericht te werken naar de noden van de leerkrachten en de leerlingen op school-, klas- en kindniveau. De samenwerking verloopt steeds in overleg met de klasleerkrachten en de zorgcoördinatoren.
Al deze acties worden nauw opgevolgd door de directie.
We zijn ons als team bewust geworden van het belang van handelingsgericht werken en de meerwaarde van een gestructureerde en doelgerichte zorgwerking gebaseerd op het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Doelgericht werken: we baseren ons op de 5 pijlers van het SMART-principe:
- Stevige basis voor de toekomst
- Maatwerk voor iedereen
- Allen samen bereiken we meer
- Ruimte om te groeien en te bloeien
- Telkens een stapje verder
Wisselwerking en afstemming
Wat heeft ‘déze leerling van déze ouders bij déze leerkracht in déze klas op déze school’ nodig? Onderwijsbehoeften en opvoedingsbehoeften staan centraal.
We komen tot een breed beeld van het kind door:
- toetsen en analyse van werk van leerlingen
- te praten met professionals die de leerling kennen
- te praten met ouders
- te praten met de leerling
- observaties
Wat heeft deze leerling NU nodig om de vooropgestelde doelen te bereiken?
Welke aanpak heeft een positief effect?
De leerkracht doet ertoe
Verander je de leerkracht, dan verander je het kind ... en omgekeerd. Zowel de aanpak als het aanbod van de leerkracht kunnen het verschil maken.
Positieve aspecten zijn van groot belang
Aandacht voor positieve aspecten beschermt ons tegen een te negatief beeld van een leerling, klas, ouders of van onszelf als leerkracht en team.
Constructief samenwerken
Samenwerking tussen leerkracht, ouders, kind, interne en externe begeleiders is noodzakelijk:
- samen de situatie analyseren
- samen doelen en onderwijsbehoeften formuleren
- samen oplossingen zoeken
Ouders zijn de ervaringsdeskundigen, leerkrachten de professionele deskundigen.
Systematisch en transparant
Op school zeggen we wat we doen en doen we wat we zeggen. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, waar, hoe en wanneer. Dit wordt op regelmatige basis geëvalueerd en bijgestuurd.