Zorg in de lagere school

In onze lagere school werken alle leerkrachten met een 3-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klasgroep. De leerlingen werken in hun eigen tempo en leren op deze manier hun niveau inschatten.

  • Spoor 1: Deze oefeningen zijn voor de leerlingen die het moeilijk hebben met de leerstof. Ze hebben vaak nog wat extra hulp nodig van de leraar of co-teacher.
  • Spoor 2: Basisoefeningen voor leerlingen die de leerstof goed begrijpen.
  • Spoor 3: Oefeningen voor leerlingen die de leerstof helemaal onder de knie hebben. Zij hebben nood aan extra uitdaging.

Een goed klasmanagement met warme en zorgzame aandacht voor elke leerling, veel structuur en (visuele, concrete) ondersteuning, duidelijke instructies, veel interacties met de leerlingen, doelgericht lesgeven en evalueren is een kwaliteitsvol en dagelijks gegeven in onze school, waar we met het hele team hard op inzetten.

Soms hebben leerlingen extra (zorg)noden. De klasleerkrachten zijn de eerstelijnszorg. Zij worden bijgestaan en ondersteund door alle leden van het zorgteam. De zorgcoördinator van de lagere school volgt alle leerlingen op, van het eerste tot het zesde leerjaar.

Indien een leerling extra ondersteund wordt, gebeurt dit steeds in overleg met de ouders. Samen bekijken we wat het kind nodig heeft om een stapje verder te zetten. Indien nodig en met toestemming van de ouders kan het CLB ingeschakeld worden voor advies, tips, hulp.

Contactgegevens:

Barbara Steffanowski

barbara.steffanowski@gbsmaasmechelen.be

089/76.98.16

Naar top